Ik was gewoon toe aan een verandering en ontdekte dat Kvik de juiste plek was om naartoe te gaan, omdat hier de elementen van ik van houd, namelijk design, keukens en koken, worden gecombineerd met een moderne benadering van klanten.
Miguel Zafon

Vandaag praten we met een van onze franchisenemers, Miguel Zafon. Hij opende Kvik Valencia Sorni in een prachtig voormalig bankgebouw in het hart van Valencia tijdens het hoogtepunt van de coronavirusepidemie. Sinds we hem spraken, heeft hij zijn flagshipstore geopend: Kvik Alfafar. Toen wij er waren, was het gewoon een leeg pand, maar we hebben het bezocht en spraken met Miguel over zijn dromen voor de winkel. Daarover hoor je meer in deze aflevering.

We zijn een franchiseconcept en hebben bijna 200 winkels in 12 landen. We hebben ambitieuze groeiplannen en willen er nog meer openen - we hebben momenteel 65 beschikbare openingen voor franchisenemers op onze website en in totaal willen we met minstens 100 extra winkels groeien! Dus als je een interne ondernemer hebt die staat te popelen om eruit te stappen, kijk dan eens op onze website om te zien of er een opening bij jou in de buurt is. We zijn op zoek naar mensen die hun eigen baas willen zijn met een sterk concept, product en team om hen te ondersteunen. Je hebt niet per se een achtergrond in de keukenbranche nodig, zoals je zult ontdekken in dit gesprek met Miguel. Het enige dat je nodig hebt, is een verlangen om de dingen waar je gepassioneerd over bent en de bereidheid om hard te werken om je bedrijf op te bouwen met elkaar te combineren. 

Houd er rekening mee dat deze pagina een transcript is van de aflevering.

Prachtige keukens tegen waanzinnig lage prijzen

Miguel: Ik ben Miguel. 42 jaar oud. Geboren in Valencia. Ik heb drie dochters. Ik houd van mijn familie. Een leuke vrouw. Geweldige vrouw. We zijn nu al twee jaar hier in het Kvik-project. Volgende maand is het precies twee jaar. Ik had geen eerdere ervaring met keukens.

Ik heb de afgelopen 15 jaar in de IT-wereld gewerkt als ingenieur, maar ik houd van design en ik heb een leuke ervaring gehad met het bouwen van mijn eigen huis, een jaar voordat we de wereld van Kvik ontdekten. Veel tijd besteed aan het bezoeken van keukenwinkels. Ik denk dat ik er vijf heb doorgenomen, want ik houd ook van koken.

Dus na al die ervaring kwam ik het Kvik-project tegen op een evenement dat we hier in Valencia hadden. Ik ging daar naartoe met een van mijn vrienden. Hij was op zoek naar zijn volgende project, zijn carrière. Dus daar ontmoette ik de man van Kvik. Dat was de eerste keer dat ik een van de magazines bekeek. Ze zien er geweldig uit. Het zijn een soort van kunstobjecten die we daar kunnen vinden. 

Dus ik bekeek mijn eerste Kvik-magazine en ontdekte dat ze daar geweldige keukens hadden tegen waanzinnige prijzen.

Julie: Waanzinnig hoe? Waanzinnig goed?

Miguel: Crazy low.

Julie: Waanzinnig laag. Oké.

Miguel: Waanzinnig laag. Want zoals ik al zei, ik heb een paar maanden geleden mijn eigen keuken gebouwd en ik had al die prijzen in mijn hoofd, dus ik kon zien dat de prijzen echt heel, heel laag waren in verhouding tot de mooie uitstraling van de keuken en daarna kwam ik erachter dat de kwaliteit ook echt geweldig was. Dus we hadden al deze mooie producten tegen mooie prijzen aan één kant.

Dus ik ging vragen stellen over het soort klanten of het doel dat Kvik voor ogen heeft met haar producten en wat de strategie is op het gebied van marktbenadering. Het is volledig online.

Het is gek, want je kunt ook gewoon een keukenwinkel openen maar ik wil gewoon niet gaan zitten wachten tot er mensen binnenkomen, want dat is net zoiets als meedoen aan de loterij. Je weet gewoon nooit wie er elke dag naar binnen gaat.

In dit geval had Kvik de insteek dat ze een hele grote marketingafdeling hadden die veel geld investeerde om je klanten naar de winkel te krijgen. Dat noemen ze boekingen. En ze kunnen je vertellen hoeveel boekingen je per week gaat hebben.

Dus in ons geval komt zo’n 65% van onze werkzaamheden via het marketingkanaal komt en dat geeft je als ondernemer veel vertrouwen om een bedrijf te runnen, omdat je weet dat zij het grootste deel van de klanten voor jou zullen vinden. Je hoeft er niet op uit om achter ze aan te jagen. Dat doen ze via internet. Zover ik weet vooral via Facebook en Instagram. En daar kun je dan ook een groot deel van je inkomsten mee voorspellen.

Locatie en de juiste marketing

Julie: De marketing van Kvik is volledig digitaal - onze marketing vindt online plaats op sociale kanalen en we ontmoeten klanten waar ze zijn - of dat nu op Facebook, Instagram, YouTube, Pinterest of waar dan ook is. Klanten kunnen via onze website een tijdstip kiezen en direct een afspraak maken in de winkel. Onze marketing is dus nationaal, maar heeft lokaal een sterk effect. 

De winkel van Miguel ligt in het hart van Valencia, op een toplocatie op een hoek, dus je kunt de winkel vanuit twee richtingen bekijken. Het was ooit een bank en het is klein, maar in een gebied met veel verkeer, met grote ramen die onze Deense designkeukens aan voorbijgangers laten zien. 

Maar je hebt ook een geweldige locatie, nietwaar? Het ligt in het hart van de stad.

Miguel: Ja. We vonden het na vele maanden zoeken. Ik ben er echt van overtuigd dat alles in de detailhandel draait om locatie, locatie, locatie. Ik had wel wat eerdere ervaring met de detailhandel, maar dan in een andere branche. En het was echt heel moeilijk om deze plek te vinden, maar uiteindelijk vonden we een hoekpand. Er zijn kristalheldere grote ramen, dus hoe noem je dat. Nou, het zijn echt grote ramen. Je kunt dus de hele winkel van buitenaf bekijken.

So these two streets there are joining in this corner and that really go straight to the main commercial street in the city. So we usually get between 30–50 people a day inside the store and I can tell you normal kitchen studios around the area that they don’t work with this kind of marketing tools and they don’t work with bookings, I know because I stepped in one of those to buy my own kitchen, maybe they can have two or three people a day going in. And we have between 30 and 50. And because of the place we are and also really because of the marketing Kvik has to make these people come in. 

Een van de gekke dingen is dat je de winkel opent en al vanaf de eerste dag klanten hebt omdat de marketingafdeling zijn werk al een paar weken eerder heeft gedaan.
Miguel Zafon

Miguel: We hebben ook drie verschillende manieren om mensen te begeleiden. We hebben een normale boeking. Hiervoor hebben we twee uur met deze potentiële klant in de winkel. We vragen de klant meestal om alle tekeningen, inspiratie en blauwdrukken die we kunnen vinden vooraf op te sturen, zodat we gewoon ..

Julie: En de afmetingen van hun keuken.

Miguel:  Dus dan kunnen we al iets hebben voordat ze komen en als we goed voorbereid zijn, kost het ons anderhalf uur om het concept met hen door te nemen. Misschien al beginnen met het kiezen van elementen. En we nemen echt de tijd om de duurzaamheidsstrategie van Kvik uit te leggen, want we werken met ongeveer 90% gerecyclede materialen en dat telt op dit moment echt meer dan ooit. Klanten zijn hier erg gevoelig voor.

Julie: Vragen ze daarom?

Miguel: Natuurlijk. En we kunnen met trots zeggen dat we met dit soort dingen de nummer één in de wereld zijn. En klanten vinden het geweldig als we dit verhaal vertellen. Dus dat is leuk om te vertellen.

We kiezen sommige materialen. We gaan zitten en wat ook heel leuk is dat ik denk dat Kvik heeft en voor veel andere mensen niet geldt, is dat je naar een winkel kunt komen, over je keuken kunt praten en naar buiten kunt lopen met je tekeningen, met je opstelling en met je eerste budget, met je eerste offerte bij het eerste bezoek.

Bij een heleboel andere zaken duurt het soms wel twee weken voordat je dit via e-mail krijgt als ze echt geïnteresseerd zijn in je projecten en soms krijg je niet eens antwoord. Als je een keuken wilt kopen of als je op zoek bent naar je volgende keuken, wil je gewoon niet zo lang wachten. We hebben ook gemerkt dat mensen die in de winkel komen en om een offerte vragen, de keuken vaak al ergens anders hebben gekocht als je langer dan twee of drie weken wacht om weer contact met hen op te nemen.

Julie: Is dat zo? Oké.

Miguel: We moeten dus zorgen voor een goede follow-up.

Julie: Dus eigenlijk geef je of maak je de tekening samen met de klant tijdens het eerste gesprek, en de klant gaat weg met de tekeningen?

Miguel: Natuurlijk. Ze vertrekken met een mooie gedrukte opstelling, de offerte en ook enkele documenten die we hebben gemaakt, zodat ze echt weten wat er in de volgende stappen gaat gebeuren als ze de keuken bij ons kopen.

Because we are really quick also with delivering the kitchens. We had some problems in the past with all the Corona with materials but right now we are more or less one hundred percent again with the materials. So if they come and want the kitchen for as soon as possible, we can make it in less than one month. That’s crazy times for the kitchen world. We have our truck coming from Denmark every week. So we can just place the order every week for the next 30 days.

Een centraal magazijn met ruimte om te groeien

Julie: En je hebt een magazijn. Je hebt een kleine winkel, maar je hebt wel een magazijn.

Miguel: We hebben een magazijn op ongeveer 50 minuten afstand waar we de voormontage van de keukens maken, dus dat gaat min of meer op deze manier. Dus als iemand dit hoort, is het duidelijk hoe de keuken gebouwd en geleverd gaat worden. Dus we laten de offerte zien en we laten het project zien aan de klant. De klant doet de betaling of de eerste storting om de promotie te boeken, zodat we na deze betaling gewoon kunnen doorgaan met het project en de komende 12 maanden kortingen kunnen geven. Zelfs als de klant een verbouwing of renovatie uitvoert en het enige tijd gaat duren, reserveren we de promotie voor 12 maanden na deze eerste storting.

Julie: Je kunt er dus zeker van zijn dat je die aanbieding krijgt. Zoiets als dat je een aankoop doet tijdens Black Friday, maar pas in maart of wanneer dan ook je keuken laat plaatsen, toch? Ik wist niet dat het zo werkte. Ik ben iets aan het leren.

Miguel: Dat betekent niet dat je daarna niets meer kunt veranderen. Die eerste transactie is alleen maar om de promotie veilig te stellen. Daarna kun je nog steeds van alles veranderen. We zullen je daarna dingen laten veranderen, want we sturen een architect naar je huis om de professionele metingen te doen, omdat klanten vaak naar de winkel komen met een aantal tekeningen die ze zelf hebben gemaakt en die niet zo professioneel zijn. Dat is normaal.

Julie: En misschien niet helemaal nauwkeurig.

Miguel: De hoeken van de muren, bijvoorbeeld, zijn erg belangrijk. Die zijn nooit helemaal recht, dus we moeten komen kijken en metingen doen met professioneel gereedschap, zodat we ervoor kunnen zorgen dat het project op dezelfde manier gemonteerd wordt als we in de winkel hebben getekend. Het is nooit zo dat metingen of mensen het project veranderen om het passend te maken. Dus laten we de klant terugkomen naar de winkel en doorlopen we het project opnieuw. Dit tweede bezoek zal misschien een uur duren.

Twee winkels was het plan vanaf het allereerste begin

Julie: Zoals je kunt horen, duurde het niet lang voordat Miguel van IT-ingenieur een keukenexpert werd.

Vanaf het begin was Miguel van plan om twee winkels te openen: een grotere flagshipstore en de kleinere stadswinkel als satelliet. Toen kwam er een bepaalde wereldwijde pandemie tussenbeide en veranderden de plannen, maar twee winkels is nog steeds zijn plan.

En je gaat daadwerkelijk nog een winkel openen, nietwaar?

Miguel: Ja. Deze kleine winkel die we de afgelopen twee jaar in het centrum van de stad hebben gerund, zou eigenlijk de tweede winkel worden. Ik denk dat we dit soort winkels satellietwinkels noemen. En meestal is de eerste stap het openen van een hoofdwinkel. Meestal zo'n driehonderd vierkante meter, of ergens tussen de 200 en 400 meter, waar je echt alle keukens kunt laten zien die we in de catalogus hebben. En ik denk dat het tijd wordt om die winkel te gaan openen.

We hebben ons de afgelopen twee jaar beziggehouden met de vergunningen. En we kunnen nu zeggen dat we ter plaatse een aantal machines aan het werk hebben, want een nieuw gebouw moet helemaal opnieuw worden gebouwd en nadat dit is afgerond, zouden we ongeveer in februari klaar moeten zijn. Wij zullen dan beginnen met het opbouwen van de expositie. Het bouwteam dat ze bij Kvik hebben, werkt heel snel.

Ja. Als je het glas halfvol wilt zien in plaats van halfleeg, hebben alle vertragingen die er zijn geweest met deze hoofdwinkel ertoe geleid dat de winkel wordt geopend met een nieuw concept. Ik heb de afgelopen twee jaar op mijn computer in de OneNote-map alle ideeën opgeschreven die ik in de nieuwe winkel zou willen gebruiken. En ik moet je zeggen, als we kijken naar het nationale evenement dat ze elk jaar organiseren.

Julie: Ja. De jaarvergadering.

Ingebouwd in ons nieuwe Master Store-concept

Julie: Op onze jaarlijkse bijeenkomst in 2022 hebben we een nieuw ontwerp voor onze winkels gepresenteerd. We hadden zelfs een hele winkel gebouwd voor het evenement. Het bevat al onze keukendesigns in verschillende maten. Het aantal tentoongestelde keukens is afhankelijk van de grootte van de winkel. Er zijn planten en een loungeplek en verschillende ontmoetingsplekken, zodat je niet altijd alleen maar aan een bureau zit, maar informeler met klanten kunt afspreken.

Het belangrijkste is onze Design Zone, die geweldige verlichting heeft en grote lades met stalen van alle verschillende materialen en een groot oppervlak waar klanten met verschillende ideeën kunnen spelen.

Miguel: Op de jaarlijkse bijeenkomst in Herning zag ik misschien wel de helft van de dingen die ik de afgelopen twee jaar heb geschreven terug in het nieuwe concept, terwijl ik het met niemand had besproken. Dus dat was erg leuk om te zien.

Julie: Wat voor dingen? Wat was..

Miguel: Dingen zoals de verticale tuinen. Dingen zoals de ruimtes waar je gewoon kunt zitten, niet tegenover een van deze verkopers.

 

Je zult je door mensen moeten laten helpen, die kleine stapjes één voor één moeten maken en het concept leren kennen, de manier van verkopen leren kennen. Je verkoopt Kvik-keukens op een andere manier.
Miguel Zafon

De keukens zijn echt als thuis

Julie: Ja. Tegenover hen aan een bureau zitten. Het is informeler, toch? Zoals een bankopstelling..

Miguel: Ja. De plek die we de Design Zone noemen waar je al je materialen kiest. Hier wordt alles helemaal vanaf het begin onthuld, het is een plek waar je echt aan een tafel kunt zitten en alle verschillende afwerkingen, kleuren die je gaat kiezen op een betere manier dan voorheen kunt zien. En ook dit grote scherm waar je inspiratie kunt halen uit projecten die zijn gebouwd met hetzelfde materiaal dat je zelf kiest. Veel verschillende dingen. En ze werken ook aan een, ik denk dat het een aroma wordt genoemd, alleen uit Kvik-winkels.

Julie: Ja. Er is. Er is een geur. Ja. Ik kan je vertellen dat er veel over de geur is gediscussieerd.

Miguel:  [laughter] Zoveel dingen die je kunt ontdekken en het ziet er echt geweldig uit. Het brengt het concept echt helemaal over en het is echt groen. Het voelt echt alsof het lukt, het belangrijkste voor Kvik is de duurzaamheid van haar keukens. We claimen altijd dat onze keukens (dat onze fronten) gemaakt zijn van gerecyclede plastic flessen. Maar ik denk niet dat mensen zich kunnen voorstellen waar ze vandaan komen of waar we het over hebben. En nu kun je deze containers zien en dat ze echt de plastic flessen bevatten.

Julie: Ja. Je opent de lade en je ziet hoeveel..

Miguel: Wanneer je de lades opent. Dus je legt het concept uit en je kunt gewoon de deur openen en zien hoeveel van deze flessen er nodig zijn om een van deze fronten te maken. Ik heb dat idee overgenomen van de bijeenkomst en nu heb ik een van deze containers in mijn winkel.

Julie: Je kunt dus een leuke verrassing laten zien als je mensen rondleidt. 

Een ruimte voor kinderen

Miguel: Dus ik ben erg blij met het nieuwe concept. Ik ben erg blij dat de nieuwe winkel het nieuwe concept zal hebben.

Julie: Goed hoor. Dat is echt geweldig.

Miguel: Ook voor mij om zelf één ding te hebben, want je kunt je winkel altijd wat van jezelf geven. Je kunt wat geven, ze geven je wat ruimte voor personalisatie en ik heb echt empathie voor mensen met kleine kinderen, want ik heb zelf drie kleine meisjes en klanten hebben de ruimte nodig om zich op hun gemak te voelen om naar een afspraak te gaan waarbij hun kinderen niet voortdurend aan het rondrennen zijn.

Dus in een van deze grote winkels moet je ruimte hebben voor kinderen. Ten minste één van de tafels moet in de buurt van een kindvriendelijke ruimte staan, zodat ze gewoon minstens een uur kunnen spelen en rondlopen en waardoor het gezin een goed gevoel krijgt, het gevoel dat hun kinderen de rest van de winkel niet storen en dat ze gewoon het proces kunnen doorlopen met hun ontwerper, zonder dat ze zich slecht voelen omdat ze hun kinderen hebben meegenomen naar de afspraak. Dus dat is een van de dingen waar ik echt heel sterk achter sta..

Julie: En daar heb je nu geen ruimte voor in je winkel.

Miguel: Nee. Daar hebben we geen ruimte voor. Helemaal geen.

Julie: Ik heb dat in sommige Kvik-winkels gezien, zoals een tafeltje waar kinderen kunnen tekenen en soms is er Lego om mee te spelen.

Miguel: Ja, maar het zijn echt kleine ruimtes. Ik ga hier groots mee uitpakken. [laughter]

Julie: That’s great.

Julie: Wij verkopen Deens design en dat is niet zo bekend op de Spaanse markt. Deens design kan behoorlijk minimalistisch zijn met gedempte kleuren en de Spaanse stijl is een beetje kleurrijker, dus hoe praat Miguel met klanten over Deens design? Komen ze in zijn winkel op zoek naar de minimalistische esthetiek? Vallen de producten van Kvik op in de Spaanse markt?

Miguel: Nou, ik ben geen grote Deense designexpert. Ik kan je vertellen dat ik de afgelopen twee jaar veel heb geleerd. Een van de belangrijkste punten voor mij zijn de verschillende kleuren waarmee we werken, omdat je bij andere merken soms hele vreemde kleuren ziet. Als je een keuken koopt met je deuren in een vreemde kleur, kun je dat na vier of vijf jaar echt helemaal beu zijn. Het zijn echt sterke kleuren. Je kunt jezelf erop betrappen dat je denkt: “oh jee, waarom heb ik vier jaar geleden voor die kleur gekozen”. Dus een van de dingen van Deens design is dat het lang mee moet gaan. Dat geldt niet alleen voor de kwaliteit. Ook voor het concept dat je hebt gekozen. Dus..

Julie: Dus de hele look ervan moet een beetje tijdloos zijn.

Miguel: Natuurlijk. We werken dus met echt neutrale kleuren. We werken met wit. We werken met grijstinten. We werken met zwart. En we werken met verschillende houtsoorten. Voornamelijk licht en donker eiken. We hebben dit jaar twee nieuwe, echt mooie kleuren. Een beige en een klei, maar ze hebben allemaal als doel dat ze lang meegaan. Ze worden allemaal als zeer neutraal beschouwd en moeten passen in het volledige concept van je huis. Dus als je met al je kleuren voor neutraal gaat, heb je gedurende lange tijd een prachtige keuken. Wanneer klanten naar ons toe komen met foto's van hun oude keukens, kun je zien wie 25 jaar geleden voor een neutrale kleur heeft gekozen en wie niet, en die echt op zoek zijn naar dit soort keuken die de komende 20-25 jaar meegaat.

Julie: Maar de nieuwe beigetinten, Arizona beige en klei, die kleuren zijn nu cool en trendy, maar ze voelen ook tijdloos aan. Dit zullen geen kleuren zijn die je over 5 jaar helemaal beu bent..

Miguel: Hetzelfde geldt voor dit lichtgroen dat we vorig jaar met Ombra hebben geïntroduceerd. Het is inmiddels onze op één na meest verkochte keuken.

Noliam is een winnaar

Julie: Wat is je bestverkopende keuken?

Miguel: Op dit moment is dat Linearis. Ja. Want die stijl is of was echt trendy in Spanje, maar nu verschuift alles naar de nieuwe kleuren van Bordo omdat de prijs echt heel goed is en het er prachtig uitziet. Ik herinner me nu in mijn geval de oude Tacto. Dat was een paar jaar geleden mijn favoriet toen we begonnen met het Kvik-merk, maar als ik nu zelf een keuken moet kiezen, zou ik voor het beige van Bordo gaan. Die kleur is echt geweldig.

Julie: Just a note - we still have Linearis, but the name has changed to Noliam and we just introduced it in two new colours - our very popular arizona beige and in a foil with a wood look. It’s our most affordable kitchen design in a lineup where all our kitchens have surprisingly low prices.

Miguel: We’re selling right now nearly four out of ten quotations we are making in the store. So it’s ten kitchens we make quotation in the store, we sell four of them. So..

Julie: En dat is een vrij goede verhouding, nietwaar?

Miguel: Dat is een waanzinnige verhouding. Ik weet zeker dat je die verhouding in geen enkele andere winkel zult vinden. Daarmee bedoel ik niet een andere Kvik-winkel. Ik bedoel in elk ander merk. Ik weet zelfs niet of ze hun eigen verhoudingen kennen. Want hier meten we alles. We meten hoeveel mensen er naar de winkel komen. We meten hoeveel mensen die de winkel binnenkomen een offerte ontvangen, en na die offerte meten we hoeveel van hen de keuken kopen. Dus we controleren voortdurend de volledige trechter en nemen beslissingen op basis van die informatie. En dat is het soort bedrijf dat ik graag run. 

Zoek de plek op en praat met Kvik, want zij zullen je tijdens het proces ondersteunen. Ze gaan je trainen. Ze gaan je helpen.
Miguel Zafon

Training in alle aspecten van het bedrijf

Julie: Kvik biedt niet alleen ondersteuning ten aanzien van de gegevens die winkels moeten bijhouden om hun bedrijf gezond te houden, we hebben ook retailconsultants in elk land en onze Kvik Academy die alle benodigde trainingen geeft, over keukens en over de IT-systemen, zoals ons tekenprogramma, Kreator. 

Miguel: We hebben twee verschillende soorten ondersteuning. We hebben het team. Niet alleen het IT-team dat er is om alles te bekijken. Ook Kvik in Spanje heeft een team om winkels te helpen die nu al actief zijn en om mensen te helpen die als nieuwe franchisenemers in het project komen om te starten met het hele proces en om te beginnen met alle processen en het opleiden van mensen. Training over producten. Training over software. We gebruiken..

Julie: Is dat ook de retailconsultant die je daarin opleidt? 

Miguel: Ja. Zo hebben we de academie in Denemarken die de retailconsultants ondersteunt. Met dit team doorloop je een trainingsproces van een maand. Daarna zijn ze de eerste dagen bij jou in de winkel om je te helpen met de eerste klanten, want een van de gekke dingen is dat je de winkel opent en al vanaf de eerste dag klanten hebt omdat de marketingafdeling zijn werk al een paar weken eerder heeft gedaan. Dus je opent een winkel en jehebt zo'n 20 boekingen voor de eerste week en je hebt de deuren nog niet eens geopend.

Julie: Wauw. Dat is geweldig.

Miguel: Dus dat is fijn, want je hebt je klanten die vanaf de eerste minuut binnenkomen en het geeft je ook de stok achter de deur dat je je werk moet doen. Je moet het ook vanaf het eerste moment goed doen. Daarom krijg je die ondersteuning en die training al eerder. Kvik organiseert ook een hele leuke openingsdag met een rode loper, ballonnen en wat hapjes voor klanten. Dat is leuk. We genieten allemaal van die dag.

Julie: Het openen van een Kvik-winkel is een grote investering en je hebt een businessplan voor de lange termijn nodig. Kvik heeft een team dat je kan ondersteunen bij het opstellen van het businessplan, maar uiteindelijk ben je je eigen baas en stel je je eigen doelen. 

Miguel: Je moet zo'n 250.000 euro investeren voor elke winkel. In ons businessplan zouden we zonder vertraging ons geld in jaar vier terugkrijgen en zouden we in jaar vijf geld gaan verdienen. Dat was de business case. Maar we komen er wel.

Julie:  En nu heb je twee jaar vertraging opgelopen.

Miguel: Maar we komen er wel. Ik maak me hier niet echt zorgen over. We moeten gewoon, je hoeft alleen maar te leren hoe je het bedrijf moet runnen. Dus wat betreft die brutomarge die 30-32% zou moeten zijn, wij zijn door onze eigen fouten begonnen met 22%, maar dat zal elke nieuwe franchisenemer doormaken. Je moet dus langzaam beginnen.

Je moet beginnen met het aannemen van mensen wanneer je ze moet aannemen, veel nadenken over kosten en wachten. Iets misschien, je moet wat onopvallend beginnen, bijna leeg raken en als je dan meer begint te leren, meegroeien met het bedrijf.

In mijn geval begonnen we heel sterk met al deze dingen en openden we echt met Kvik en daarna moesten we schakelen. Het is oké. Het gaat goed met ons. Maar ik heb hier veel over gesproken met de landenmanager. [laughs] Het is niet gemakkelijk om met de cijfers rechtstreeks naar een franchisenemer te gaan en het hem gewoon te vertellen, nou ja, misschien is het gewoon een kwestie dat sommige van deze nieuwe franchisenemers willen wat we hier auto-ondernemerschap noemen. Noem jij dat ook zo?

Julie:  Zoiets als zelfstandig ondernemerschap?

Miguel: Zelfstandig ondernemerschap.  Voor mij is het een bedrijf om te runnen en het moet een bedrijf worden. Misschien een bedrijf van zes, zeven miljoen euro met een structuur, met mensen, met teams en dat is de ambitie waar ik naartoe wil. Waar we naartoe gaan. Daar ben ik zeker van.

Maar een deel van de insteek van deze eerste winkels zou zelfstandig ondernemerschap moeten zijn en als je dat op deze manier benadert, weet ik zeker dat je misschien het tweede jaar winstgevend kunt zijn. Dat is om winstgevend te zijn. Om je geld terug te krijgen, is er wat meer tijd nodig. Maar je zult niet rijk worden met één Kvik-winkel in Spanje. Ik weet dat ze in Nederland en al deze landen echt meer verkopen en de opdracht die ze voor elke keuken maken, is ongeveer twee keer zo veel als hier. Maar niet in Spanje. Dus ik denk dat de insteek anders moet zijn.

Als je alle franchisenemers in Spanje bekijkt, zijn ze allemaal man en vrouw. Want dat is zelfstandig ondernemerschap van twee personen. Dus als ze met z'n tweeën in de winkel werken, hoef je niet zoveel mensen aan te nemen. Dus dan worden die cijfers misschien sneller realiteit. Dat was bij mij niet het geval. We zijn na enige tijd aan het schuiven gegaan om er gewoon klaar voor te zijn en geen geld te verliezen totdat we de tweede winkel openen.

De ondersteuning van Kvik is geweldig

Miguel: Nee. Het gaat goed met ons. Je moet gewoon het businessplan kennen en bestuderen, en je echt aanpassen en echt beginnen en echt nadenken over elke stap. Dat is kennis die je na verloop van tijd opdoet. Niemand wordt met die kennis geboren. Je zult je door mensen moeten laten helpen, die kleine stapjes één voor één moeten maken en het bedrijf leren kennen, het concept leren kennen, de manier van verkopen leren kennen. Je verkoopt Kvik-keukens op een andere manier dan andere keukens. We hebben echt een goede Academy. Allan is geweldig. Na een of twee dagen training met Allan, hebben onze verkopers hun omzet met zo’n 50 procent verhoogd. Meteen al.

Julie: Wauw. Dat is geweldig.

Miguel: Dat was te gek. Gewoon de volgorde veranderen van hoe ze met klanten praatten. Dus dat heeft een enorme impact.

Julie: Dat is indrukwekkend.

Miguel: Dus na die kleine stapjes en die lessen ben je klaar om snel te gaan, maar het zijn gewoon de stappen die je moet volgen en het leerproces dat je moet doorlopen. Je hebt de eerste maanden wat extra marge op je Kvik-artikelen die Kvik je geeft om je door die eerste maanden heen te helpen. En alles helpt.

In my opinion it’s more important to have experience in running a business than to have experience in the kitchen world. If you have run any kind of business, I think you are more prepared to start with a Kvik project than if you have been selling kitchens for 20 years. That’s my opinion. Because you are not going to sell kitchens. That’s just one part of the thing you’re going to need to do. You’re going to deal with purchasing. You’re going to deal with pre-mounting. You’re going to deal with calendars. You’re going to organise teams. You’re going to..

Julie: Mensen aansturen.

Miguel: Mensen aansturen natuurlijk. Je gaat zoveel dingen maken. Je moet je belastingen overleggen. Je hebt te maken met vergunningen. Vergunningen openen. Je zult een locatie moeten doorgeven. Dus als je ervaring hebt met al dit soort dingen, is het veel gemakkelijker dan wanneer je al 20 jaar keukens verkoopt. Dat is mijn mening.

Maak daar drie winkels van!

Julie: En natuurlijk moesten we Miguel vragen welk advies hij zou geven aan iemand die een Kvik-franchise voor zichzelf overweegt. 

Miguel: Het advies dat ik wil geven aan iemand die overweegt een nieuwe winkel in Spanje te openen, is om echt te houden van wat hij of zij gaat doen, om echt op zoek te gaan naar een goede locatie en natuurlijk om echt op zoek te gaan naar de juiste mensen. In mijn geval geloof ik echt in mensen. Ik besteed veel tijd aan het zoeken naar de juiste mensen. Ik heb dit nooit gedelegeerd, ik doe het zelf.  Want ik weet echt waar ik over vijf jaar wil staan. Ik weet echt wat mijn visie is en ik ben er vrij zeker van dat niemand mijn visie beter kan verwoorden dan ikzelf.

En het kan in het begin moeilijk zijn, omdat we nieuwe markten openen in Spanje. Het merk is niet zo bekend. Op dit moment hoeven ze alleen maar een van de winkels binnen te stappen of de website te bekijken en dan zullen ze echt zien wat we doen. Maar goede mensen zitten niet werkloos thuis. Ze zijn al aan het werk. Dus het beste advies van mij zou zijn om ze te gaan zoeken. Praat met hen over waar je naartoe wilt. Praat met hen over je visie. Laat ze het product bekijken.

Laat ze de website bekijken. Laat ze naar een winkel gaan. Inmiddels hebben we tien winkels in Spanje. Valencia, Madrid, Barcelona, Marbella, Bilbao. Ik weet zeker dat ze in de buurt zullen zijn of dat ze naar een van de winkels kunnen rijden, en ik weet ook zeker dat ze daarna erg gemotiveerd zullen zijn. Ze zullen het leuk vinden, ze zullen geïnspireerd raken door de winkels, ze zien er geweldig uit. En ga daarna op zoek naar de mensen.

Zoek de plek op en praat met Kvik, want zij zullen je tijdens het proces ondersteunen. Ze gaan je trainen. Ze gaan je helpen. Ze geven je de mogelijkheid om wat tijd door te brengen in een van de winkels die al draaien. Ze gaan je enkele van de winkels buiten Spanje laten zien. In sommige van de beste winkels kun je mensen vinden die meer dan duizend keukens per jaar afleveren. Ze weten dus echt hoe het moet. Ze weten echt hoe ze moeten verkopen. Ze weten echt van elk proces hoe dat gedaan moet worden, hoe het moet. Spring er gewoon in.

Julie:  Dus waar wil je over vijf jaar staan?

Miguel: Nou. [laughter] Ik begin het traject altijd met de gedachte aan drie winkels. Ik heb de mensen klaarstaan om drie winkels te beheren. Ik heb het magazijn om drie winkels aan te sturen. Ik ben klaar om drie winkels te beheren. Dus we wisten altijd waar de eerste twee zouden zijn. Een in het zuiden van Valencia. Nu wordt dit de tweede. Het was de bedoeling dat dit de eerste zou zijn. Een kleine, goed uitziende gezellige winkel in het centrum van de stad.

Julie: Mooie winkel in het centrum van de stad. Echt schitterend. Ja.

Miguel: Dat is de winkel die we nu gebruiken. En voor de derde liggen er een aantal opties op tafel. Mijn favoriete plek is in de buurt van Alicante.

Julie: Heel cool. Geweldige doelen.

Het beste van keukens is dat je erin kookt.

Julie: En tot slot konden we het in een gesprek over keukens niet nalaten om Miguel te vragen naar die liefde voor koken die een sleutelelement was in zijn keuze om met Kvik te praten tijdens dat noemenswaardige franchise-evenement in 2019. 

Miguel: Ik ben nu 17 jaar getrouwd en ik kook altijd. Maar ik doe het graag, omdat koken in mijn geval een moment van ontspanning betekent als je een drukke dag hebt gehad.

I like to buy fresh food for every day meal. So I ride my car to my house. Stop by the shop. Ten minutes. Choose the fish or choose the meat or choose the vegetables I’m going to have that day for dinner because I’m going to cook them so I like to choose them. Then I arrive home and I like to spend those 30–40 minutes not something quick. I would like to make a good meal because also when it’s not just for you. That you are making three little girls grow. You think more about that. To be more healthy. So we have always vegetables and fruit after whatever we have for dinner.

Julie: Goed hoor. Zo fijn

Als je interesse in keukens begint met koken of zelfs gewoon met dol zijn op eten, kan dit de basis zijn voor een nieuw avontuur in de keukenbranche, zoals Miguel. Sinds we elkaar spraken, heeft hij die tweede winkel geopend, Kvik Alfafar. 

Kvik is een solide bedrijf, al meer dan 40 jaar actief, met bijna 200 winkels in 12 landen. Als je interesse is gewekt en je innerlijke ondernemer wakker is geworden, bekijk dan onze website om te zien welke mogelijkheden er bij jou in de buurt zijn. We hebben een link opgenomen in de show notes. We hebben mogelijkheden om bestaande winkels over te nemen, maar ook om een gloednieuwe winkel op een nieuwe locatie te openen. Misschien ligt er een carrièreswitch naar de keukenbranche op je te wachten!

We laten je achter met een podcast-aanbeveling. Als je gewoon geen genoeg kunt krijgen van keukens, raden we je ten zeerste de Conan O'Brien-aflevering van de geweldige podcast Your Mama's Kitchen aan. 

Bedankt voor het luisteren!

Meer informatie over ons franchiseconcept

Uitgelicht in deze aflevering

Miguel Zafon

Eigenaar, Kvik Valencia & Kvik Alfafar

Julie Broberg

Host, The Sociable Kitchen® podcast